Friday 7 September 2012

Nak suami yang soleh.

Assalamualaikum.


Nak suami yang soleh? Uh oh *terikut cerita korea - Big* Hehe I don't know macam mana nak dapat suami yang soleh. It just.. Ok, lets make it straight. This morning, during taxation class, kena tazkirah a little bit from Puan Laila. It's not because we are bad people but she always give some tazkirah before lesson starts. Her takzirah is amazing and I'm proud to be one of her student. YES! I'M PROUD.



Masa bulan puasa beliau ada bagi one big paper. Dalam paper tu ada list semua amalan yang kita buat dalam satu hari. And we have to tick if we have done it. Contoh, hari ni kita solat zohor berjemaah, so kita boleh tick that kolum tu. Kalau kita ada bersedekah pun kita boleh tick juga. So, she stated that by doing this kita akan nampak apa benda baik yang kita tak buat lagi and we feel that we going to do it tomorrow. Thus, can increase our ibadah to Allah s.w.t. Can you see that?! Such a nice lecturer :')



Ok, dulu beliau pernah bagi tazkirah tentang solah. She always stress that, "Jangan sesekali kamu tinggalkan solat, terutama solat fardhu" Mesti lah kan. Solat fardhu memang tak boleh tinggal. Ia adalah perintah dari Allah s.w.t. Memang tak boleh nak elak. This are some tazkirah yang beliau bagi pada kami semua:


"Satu hari Saidina Ali (I think Saidina Ali, if salah please correct me :)) sedang solat berjemaah and beliau adalah imam kepada makmum. Sedang semua sedang kusyuk solat, tiba-tiba beliau ditembak/dipanah oleh musuh. Darah semua melimpah keluar tapi tak ada sorang makmum pun sedar benda tu berlaku even beliau berdiri depan diaorang sehinggakan beliau menjerit baru makmum tersedar" - Can you see that? Betapa khusuknya solat mereka semua. Sampaikan imam mereka kena serang pun mereka tak sedar. Betapa untungnya mereka dapat khusyuk dalam solat. Plus, ada lagi benda yang nak diceritakan dalam cerita di atas. After beliau diserang, beliau tetap mahu solat berdiri even kakinya berdarah teruk. Sebab beliau takut yang tu adalah solat terakhir bagi beliau. Ok, now look at situasi masa kini. Like me lah kan, dulu when I was young, aku selalu bermain dengan kawan-kawan and then jatuh basikal then kaki berdarah, then terus nak solat duduk. I don't know how to relate kan cerita tu dengan situasi yang aku bagi ni. But please I hope you understand. 2 words just came out from my mind which is MALAS and LEMAH.


This sentence lagi membuatkan aku terasa much
"Kalau you nak suami yang baik, you kena jadi baik dulu. You kena ubah diri you jadi baik. Berusaha untuk jadi baik. InsyaAllah, Allah akan balas. You akan dapat suami yang baik"


Bila dengar je ayat ni, I feel like I'm crying. I'm my heart, I'm crying so hard. Yes, I admit. I am not a good girl. It just that I'm thinking of my future, my future kids. Adakah mereka akan jadi bad child like me? Mesti lah tak nak kan. Mana ada ibu bapa yang nak anak yang jahat. I mean not jahat, macam kurang baik la. Semua ibu bapa mengharapkan mempunyai anak yang baik, anak yang soleh dan solehah yang boleh mendoakan mereka di akhirat kelak.


Don't you feel that when you done benda yang jahat, in long term it will affect your parents too. What about di akhirat? Ibu bapa juga akan disoal kenapa anak jadi begini. Cuba fikir, what your parents nak jawab nanti? Kesian mereka. Meraka dah bersusah payah menjaga kita, in the end mereka kena soal kenapa kita jahat? Adakah itu balasan yang baik untuk our parents? It will be NO, right?


"Bila you buat maksiat, after you nikah, percayalah you tak akan bahagia. Maksiat bukan maksiat yang teruk teruk lah. Yang teruk tu tak payah cerita, you sendiri yang faham kan? Maksiat yang kecil-kecil ni, tak jada pandangan, tengok bukan-bukan, tak jaga pergaulan dengan lelaki/perempuan. Haishh, kalau cakap pasal maksiat ni banyak. Percayalah, kalau you buat maksiat, you tak akan bahagia dengan suami you" - Ni macam pembalasan after buat dosa. Think more than twice please. Jaga mata, jaga telinga, jaga hati and segalanya.


"You rasa ke cinta sebelum kahwin lebih bahagia daripada cinta lepas kahwin? Saya tak rasa macam tu. Saya lebih percaya cinta lepas kahwin tu lebih bahagia berbanding sebelum kahwin. Kerana jodoh itu pilihan Allah s.w.t. Pilihan Allah adalah pilihan yang terbaik."


"Kalau you nak suami yang soleh, berdoa lah selalu semoga dipertemukan jodoh dan terus berkahwin"


"Kalau perempuan tu selalu tukar-tukar boyfriend sebelum berkahwin, bila you berkahwin dengan dia nanti, you tak terfikir ke dia akan curang dengan you. After a few years tu boleh la tahan dengan you tapi kalau dah dapat 2 or 3 orang anak, you tak rasa dia akan curang ke? Sebab dah jadi habit dia rasa cepat bosan" 


Semua yang italic tu Puan Laila yang bagi tazkirah pada kami semua. Not from my own opinion. Beliau lebih berhak berkata semua tu.


LELAKI YANG BAIK ADALAH UNTUK PEREMPUAN YANG BAIK. vice versa.






I love my family so much. So, mama and abah, kakak akan cuba sedaya upaya untuk jadi anak yang solehah. I will try. T.T Kakak harap kakak terhindar dari segala perbuatan buruk sebab kakak tak nak di akhirat kelak, kakak yang menjadi beban kepada mama abah. 


I can't continue my writing because now I crying. Hati lembut sangat :')



Salam.

5 comments:

  1. well. this entry touched me so much, qilah. :') really hope to see your lecturer. such a nice one.

    ReplyDelete
  2. Seorang guru adalah seorang da'ie :)

    ReplyDelete
  3. I'm crying while typing. Ayat-ayat dia banyak memberi semangat kat qlah untuk jadi lebih baik. :')

    ReplyDelete
  4. Fina,try to be same as that lecturer. semoga mendapat keberkatan :)

    ReplyDelete